
Decembermåned og julen som hører hertil er den tid af året, hor der bliver købt og solgt flest gaver. Dette medfører, at mange butikker (dog ikke alle) yder den service, at man kan tilbagelevere en vare og blive kompenseret med kontantbeløbet, gavekort eller bytning til en anden varer i butikken. Der er dog ingen lovgivning, som tvinger butikkerne til at tage varen retur, men langt de fleste yder dog heldigvis servicen, da de ellers vil gå glip af mange handler fra de såkaldte tvivlere, som ikke er sikre på om gaven vil falde i god jord hos modtageren. Så hvis varen ikke kan leveres tilbage, ville tvivleren ikke turde købe den, og butikken vil ganske enkelt sælge mindre. En anden årsag til, at butikkerne frivilligt tager gaver/varer retur er deres omdømme og ry, da det opfattes som meget dårlig service, hvis de lader kunden stå med uønskede varer.
Ikke alle bytter
Når vi køber julegaver, er det altså en god ide at checke hvorvidt varen kan byttes i butikken og i hvor lang tid, da det jo kan være at modtageren allerede har modtaget samme varer, at størrelsen ikke passer eller noget helt andet, som gør, at modtageren ikke får glæde af gaven. Nogle butikker yder kun deres byttegarantiordning op til jul, da det er her, hvor hovedparten af gaverne bliver købt, og der er stor forskel på, hvordan de kompenserer returvarer. Hvis butikken ikke skilter med, at de tager varer retur, er det en god ide, hvis man får det på skrift med butikkens stempel, når vi handler, da det ellers kan være, at en anden ekspedient ikke kender til løftet. Hvis butikken yder tilbagelevering, har man selvfølgelig ret til hvad der svarer til det fulde beløb og ikke kun udsalgsprisen, hvis varen i mellemtiden skulle være kommet på udsalg.
Returret og billigst
En måde hvorpå man kan sikre sig både en god pris og sikkerhed for at kunne levere varen retur er ved at surfe og handle på nettet. Købeloven sikrer nemlig, at der ved alle indkøb, som bliver foretaget på Internettet i danske butikker, skal være mindst 14-dages returret. Dog vil omkostningen ved portoen, når varen sendes retur, oftest falde tilbage på bytteren, men hvis man ikke har brug for varen, er det oftest en lille omkostning i forhold til varens værdi. Portoprisen for at varen er blevet fremsendt til kunden, skal butikken også dække. Det vil altså sige, at hvis man fx har købt et par Lewisbukser til 400 kr. og portoen var 50 kr., så skal butikken tilbagebetale alle 450 kr. og ikke kun de 400 kr. for bukserne. Samtidig er der mulighed for at få varen til en god pris, da man på nettet kan sammenligne næsten alle priser og butikker i Danmark, og man kan derved få varen til den bedst mulige pris.
Ikke lutter solskin
Når man handler på nettet, skal man dog være opmærksom på flere ting. For det første gælder købeloven kun for butikker, og hvis du handler hos en privat, har du ikke ret til tilbagelevering osv. En anden ting er, at der eksisterer usikre butikker, som ikke er alt for troværdige, og som på forskellig måde snyder deres kunder eller yder dårlig service. Handel derfor kun med firmaer, som du kender eller som du har ”Googlet”. Hvis firmaet har for vane at snyde, skal der nok være nogen, som har skrevet på nettet om det. Sikker dig også, at firmaet har ”e-mærket”, som er e-mærkefondens mærke for god etsik opførsel på nettet og efterfølgelse af forbrugernævnets anordninger. Hvis du vælger at betale med betalingskort, er der både fordele og ulemper ved det. Fordelen er, at du kan tilbagekalde beløb fra butikker, hvis du aldrig har modtaget varen. Ulempen er, at hvis du angiver dine kortoplysninger på en ikke-sikker side, så vil dine betalingsoplysninger kunne opfanges og misbruges. Langt størstedelen af betalingssider er dog sikre, men du kan se det på websidens adresse ved, at der skal stå ”https:” frem for kun ”http:”.
Lidt om garanti og tillægsforsikringer
Uanset hvor vi handler i Danmark, får vi to års reklamationsret, hvor vi gratis har ret til, at få varen repareret eller byttet, hvis den er gået i stykker af sig selv. Ifølge købeloven får forbrugeren endda lov til selv at vælge, hvorvidt varen skal byttes eller repareres. Dog kan forhandleren ændre anmodningen til en reparation, hvis kundens anmodning ellers vil give en forholdsvis stor omkostning. Spørgsmålet om hvorvidt forbrugerens krav er urimeligt, skal for Forbrugernævnet, som vil lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen samt varigheden af reparation. Som udgangspunkt har forbrugeren dog selv valget. Hvis man selv er skyld i, at varen er blevet defekt er man uden rettigheder hos forhandleren, med mindre man har en tillægsforsikring. Det er dog yderst sjældent, at sådan en forsikring kan svare sig, da man oftest har en ulykkesforsikring eller familieforsikring, som netop er beregnet til selvforskyldte uheld (fx hvis man taber et fjernsyn, styrter på cyklen og smadrer brillerne eller lignende).
Vores sygeplejerske arbejder på en artikel med julegave ideer 2008 fra lille til gammel, men hvis du ikke kan vente på det – god shopping.
Check vores andre artikler på: Decembermåned og julen som hører hertil er den tid af året, hor der bliver købt og solgt flest gaver. Dette medfører, at mange butikker (dog ikke alle) yder den service, at man kan tilbagelevere en vare og blive kompenseret med kontantbeløbet, gavekort eller bytning til en anden varer i butikken. Der er dog ingen lovgivning, som tvinger butikkerne til at tage varen retur, men langt de fleste yder dog heldigvis servicen, da de ellers vil gå glip af mange handler fra de såkaldte tvivlere, som ikke er sikre på om gaven vil falde i god jord hos modtageren. Så hvis varen ikke kan leveres tilbage, ville tvivleren ikke turde købe den, og butikken vil ganske enkelt sælge mindre. En anden årsag til, at butikkerne frivilligt tager gaver/varer retur er deres omdømme og ry, da det opfattes som meget dårlig service, hvis de lader kunden stå med uønskede varer.
Ikke alle bytter
Når vi køber julegaver, er det altså en god ide at checke hvorvidt varen kan byttes i butikken og i hvor lang tid, da det jo kan være at modtageren allerede har modtaget samme varer, at størrelsen ikke passer eller noget helt andet, som gør, at modtageren ikke får glæde af gaven. Nogle butikker yder kun deres byttegarantiordning op til jul, da det er her, hvor hovedparten af gaverne bliver købt, og der er stor forskel på, hvordan de kompenserer returvarer. Hvis butikken ikke skilter med, at de tager varer retur, er det en god ide, hvis man får det på skrift med butikkens stempel, når vi handler, da det ellers kan være, at en anden ekspedient ikke kender til løftet. Hvis butikken yder tilbagelevering, har man selvfølgelig ret til hvad der svarer til det fulde beløb og ikke kun udsalgsprisen, hvis varen i mellemtiden skulle være kommet på udsalg.
Returret og billigst
En måde hvorpå man kan sikre sig både en god pris og sikkerhed for at kunne levere varen retur er ved at surfe og handle på nettet. Købeloven sikrer nemlig, at der ved alle indkøb, som bliver foretaget på Internettet i danske butikker, skal være mindst 14-dages returret. Dog vil omkostningen ved portoen, når varen sendes retur, oftest falde tilbage på bytteren, men hvis man ikke har brug for varen, er det oftest en lille omkostning i forhold til varens værdi. Portoprisen for at varen er blevet fremsendt til kunden, skal butikken også dække. Det vil altså sige, at hvis man fx har købt et par Lewisbukser til 400 kr. og portoen var 50 kr., så skal butikken tilbagebetale alle 450 kr. og ikke kun de 400 kr. for bukserne. Samtidig er der mulighed for at få varen til en god pris, da man på nettet kan sammenligne næsten alle priser og butikker i Danmark, og man kan derved få varen til den bedst mulige pris.
Ikke lutter solskin
Når man handler på nettet, skal man dog være opmærksom på flere ting. For det første gælder købeloven kun for butikker, og hvis du handler hos en privat, har du ikke ret til tilbagelevering osv. En anden ting er, at der eksisterer usikre butikker, som ikke er alt for troværdige, og som på forskellig måde snyder deres kunder eller yder dårlig service. Handel derfor kun med firmaer, som du kender eller som du har ”Googlet”. Hvis firmaet har for vane at snyde, skal der nok være nogen, som har skrevet på nettet om det. Sikker dig også, at firmaet har ”e-mærket”, som er e-mærkefondens mærke for god etsik opførsel på nettet og efterfølgelse af forbrugernævnets anordninger. Hvis du vælger at betale med betalingskort, er der både fordele og ulemper ved det. Fordelen er, at du kan tilbagekalde beløb fra butikker, hvis du aldrig har modtaget varen. Ulempen er, at hvis du angiver dine kortoplysninger på en ikke-sikker side, så vil dine betalingsoplysninger kunne opfanges og misbruges. Langt størstedelen af betalingssider er dog sikre, men du kan se det på websidens adresse ved, at der skal stå ”https:” frem for kun ”http:”.
Lidt om garanti og tillægsforsikringer
Uanset hvor vi handler i Danmark, får vi to års reklamationsret, hvor vi gratis har ret til, at få varen repareret eller byttet, hvis den er gået i stykker af sig selv. Ifølge købeloven får forbrugeren endda lov til selv at vælge, hvorvidt varen skal byttes eller repareres. Dog kan forhandleren ændre anmodningen til en reparation, hvis kundens anmodning ellers vil give en forholdsvis stor omkostning. Spørgsmålet om hvorvidt forbrugerens krav er urimeligt, skal for Forbrugernævnet, som vil lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen samt varigheden af reparation. Som udgangspunkt har forbrugeren dog selv valget. Hvis man selv er skyld i, at varen er blevet defekt er man uden rettigheder hos forhandleren, med mindre man har en tillægsforsikring. Det er dog yderst sjældent, at sådan en forsikring kan svare sig, da man oftest har en ulykkesforsikring eller familieforsikring, som netop er beregnet til selvforskyldte uheld (fx hvis man taber et fjernsyn, styrter på cyklen og smadrer brillerne eller lignende).
Vores sygeplejerske arbejder på en artikel med julegave ideer 2008 fra lille til gammel, men hvis du ikke kan vente på det – god shopping.
Check vores andre artikler på: http://familieraadgiveren.webbyen.dk/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar